Una dintre principalele preocupari ale dezvoltatorilor de dispozitive mobile este accea de a beneficia de acumulatori cu o fiabilitate cat mai buna si o capacitate de stocare imbunatatita.Desi specialistii a promis indeplinirea acestor deziderate de multa vreme, tehnologiile abordate nu au dus la rezultate notabile. Iata ca acum cativa cercetatori de la universitatea Stanford au reluat o idee mai veche si propun un design care ar putea revolutiona bateriile Litiu-Ion, marind considerabil atat eficienta cat si capacitatea de stocare.

Tehnologia folosita pana acum la bateriile Litiu-Ion foloseste un catod fabricat din oxizi sau fosfati complecsi de litiu si un anod fabricat din carbon sau siliciu. Desi pana acum s-a incercat folosirea unui anod fabricat din litiu, cercetatorii nu au reusit sa obtina rezultate notabile. Eficienta initiala nu a depasit pana acum 96 de procente, dar cel mai grav era ca urma apoi o degradare rapida de pana la 50 de procente dupa numai 100 de cicluri de încarcare/descarcare.

Principala problema in utilizarea litiului se datoreaza faptului ca ionii de litiu tind sa se acumuleze pe suprafata anodului, iar drept urmare pelicula de protectie a acestuia se rupe. CDatorita acestui efect nedorit se formeaza structuri metalice care duc la scurtcircuitarea bateriei. Cercetatorii nu au abandonat insa ideea de a folosi un anod pe baza de litiu deoarece acesta are cea mai mare densitate energetica dintre toate metalele, iar pe deasupra este si foarte usor, fiind excelent pentru a sta la baza unor baterii fiabile.

Cercetatorii de la Stanford au gasit o noua metoda pentru a contracara problemele din trecut, au acoperit anodul cu o pelicula foarte fina de carbon, avand o structura de tip fagure de numai 20 de nanometri. Uramre a aceste inovatii expansiunea atomilor de litiu din anod a fost oprita, izoland practic solutia electrolitului de metalul reactiv. Drept urmare viitoarele baterii bazate pe noua tehnologie vor fi mai sigure si vor asigura o capacitate de stocare de 2 sau 3 ori mai mare.

Rezultatele primelor teste sunt satisfacatoare, bateria atingand o o eficienta energetica de 99% dupa 150 de cicluri de încarcare/descarcare, suficient de buna pentru a putea fi folosita in cadrul produselor comerciale. Totusi cercetatorii spera sa ajunga la o eficienta de 99,9% inainte de a lansa noua tehnolgie pentru a fi folosita pentru dispozitivele mobile.

Categorii: Noutati